Naar aanleiding van de recente spoorperikelen vanuit de Kempen was er vandaageen ontmoeting tussen een delegatie van Kempense CD&V-parlementsleden enminister van overheidsbedrijven Inge Vervotte.In elke regio speelt het spoorverkeer een belangrijke rol in het maatschappelijk debatover mobiliteit en milieu. Tussen 2000 en 2006 groeide het reizigersvervoer metmeer dan 25%. De laatste drie jaar is deze groei nog toegenomen.In het onderhoud met de minister verwezen de parlementsleden naar de uitdagingenwaarvoor de NMBS staat en in het bijzonder naar de verwachtingen vanuit deKempen. Meer veiligheid, een grotere stiptheid, duidelijke informatie aan de reizigers,voldoende zitplaatsen en toegankelijkheid voor iedereen zijn hierbij desleutelwoorden.Op de spoorlijn tussen Antwerpen en Neerpelt is het aantal treinreizigers in 10 jaartijd zo goed als verdubbeld. De NMBS kan op die lijn enkel dieseltreinen inzetten, enmet de beschikbare middelen kan ze niet langer een antwoord vinden voor de steedstoenemende vraag. Dit leidt tot overbezette treinen en vertragingen.Om het treinaanbod in de Kempen verder te kunnen uitbouwen, heeft ministerVervotte een positief antwoord gegeven op de vraag van de Kempense CD&Vparlementsleden om de spoorinfrastructuur in de Kempen te moderniseren. Nog ditjaar start Infrabel de uitvoeringsstudie voor de elektrificatie Mol – Herentals. Naafronding (eind 2010) kunnen de effectieve werken starten. Tegen 2014 zou de lijntussen Herentals en Mol geëlektrificeerd moeten zijn.Om de hinder overdag zoveel mogelijk te vermijden, wordt er ’s nachts gewerkt.Concreet betekent dit dat men vanaf 2011 over een afstand van 24 km jaarlijkstussen 8 en 10 km dubbelspoor kan elektrificeren waarbij er in het station van Molnog bijkomende werken dienen uitgevoerd te worden. Tevens dient er langs hetspoortraject nog een tractie-onderstation (omzetten van hoogspanning naar tractieenergie)gebouwd te worden, waardoor de elektriciteitvoorziening tot in Mol kanverzekerd worden.De elektrificatie van die spoorlijn zal een grotere flexibiliteit toelaten in de keuze vanhet in te zetten treinmaterieel. Dit moet zorgen voor meer zitplaatscapaciteit.Elektrische treinen zijn bovendien milieuvriendelijk en veroorzaken minder geluid.Minister Vervotte heeft aan Infrabel ook gevraagd te onderzoeken wat de kosten ende baten kunnen zijn om ook andere spoorlijnen in de Kempen te elektrificeren.Er werd eveneens gesproken over de verbetering van de informatiedoorstromingvoor de reizigers. De minister bevestigde dat zij bij Infrabel zal aandringen om delopende initiatieven van informatisering verder uit te bouwen. De website, de infoborden in de stations en de sms-dienst dienen verder geoperationaliseerd te worden zodat de reizigers gedurende hun reistraject over de meest actuele informatie kunnen beschikken zodat zij alternatieven kunnen voorzien. Detreinbegeleider heeft daarbij een cruciale rol te vervullen.Wat de capaciteitsuitbreiding betreft zullen medio 2010 geleidelijk aan de oudelocomotieven over het ganse spoorwegnet door nieuwe en krachtigere motorenvervangen worden. Daardoor zullen er ook in de Kempen meer dubbeldektreinenmet maximaal 10 wagons kunnen ingezet worden, zodat niet alleen de capaciteitmaar ook het reiscomfort verhoogd wordt.Tot slot engageerde de minister zich om bij Infrabel aan te dringen om een studie teverrichten naar de ontdubbeling van het spoor tussen Herentals en Turnhout.Tevens deelde de minister mee dat er ’s avonds op de verbinding tussen deNoorderkempen (Brecht) en Antwerpen 2 bijkomende treinen per richting voorzienworden. Ook in het weekend zal er een verbinding voorzien worden die ’s morgens 2uur later begint maar voor het overige hetzelfde tijdspad als de weekdienst zalhebben. Er wordt aan de NMBS gevraagd om te onderzoeken op welke manier detreinen vanuit de Noorderkempen in Antwerpen op een snellere verbinding naarBrussel kunnen aansluiten.